torsdag 16 februari 2017

Sisterhood #1, Systrar i Jeans

Författare: Ann Brashares
Titel: Systrar i Jeans
Originaltitel: The Sisterhood of the Traveling Pants
Serie: Sisterhood #1
Sidor: 378
Utgivningsår: 2002 (2001)
Bokförlag: Bonnier Carlsen

Carmen, Lena, Bridget och Tibby har hållit ihop bokstavligen sedan de föddes, och speciellt på somrarna. Men i år så ska de alla spendera sommaren på olika håll. Men precis innan de skiljs åt så upptäcker de ett par särskilda blåa jeans, och för att hålla kontakten så bestämmer de sig för att turas om att använda samma par jeans under hela sommaren. 


Jag har sett den här boken i bokhyllorna i biblioteket sedan jag började skolan som liten. Jag har alltid funderat på att läsa den, men det har aldrig blivit av. Den har väckt mitt intresse, men inte tillräckligt mycket. Jag förstod att det var en välkänd serie, bara av den anledningen att det var just en serie, och det är där min nyfikenhet har hållits kvar. Här är då alltså en bokserie jag har känt till nästan hela mitt liv, men jag har fortfarande aldrig läst den.

Förrän nu. Nu har jag läst första boken, och efter 12 år kan jag väl säga att den är ungefär vad jag förväntade mig. Jag förväntade mig inte en superbra bok, utan bara en bok som är tillräckligt bra för att ha blivit en serie och en film en gång i tiden (kanske mer, men det vet jag inte).

Men jag tyckte om den. En härlig och somrig bok. En bok som handlar om vänskap och kärlek, och jag måste faktiskt säga att vissa delar överraskade mig. Jag är till exempel glad att det inte handlade om fyra tjejer som for åt olika håll och alla hittade varsin pojkvän som de i slutet av boken blev tillsammans med. Jag är så van vid alla sommarromaner där huvudpersonen alltid blir tillsammans med drömkillen, så jag hade tänkt mig att den här boken skulle vara samma sak fast x4. Och i och med det så är jag överraskat glad av att det var familjedrama på en front, och kompisdrama på en annan.

En annan sak jag också tyckte om är att den kändes mer realistisk än vad jag trodde. Men inte mycket, utan bara så att allt inte nödvändigt slutade med att allt blev fantastiskt, utan bara att det blev bra.

Däremot fanns det ju saker jag fann mindre bra, som att den just var uppdelad från 4 olika personers perspektiv. Det blev som fyra böcker i en, och man hann inte riktigt fästa sig vid alla karaktärer på grund av att man inte hann veta tillräckligt mycket om dem.

Jag kanske ska läsa resten av serien, men det får vi se. Är ändå nyfiken på att se vad de har att erbjuda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar