lördag 14 januari 2017

The Lynburn Legacy #1, Unspoken

Författare: Sarah Rees Brennan
Titel: Outtalat
Originaltitel: Unspoken
Serie: The Lynburn Legacy #1
Sidor: 333
Utgivningsår: 2014 (2012)
Bokförlag: Modernista

Kami älskar någon hon aldrig har träffat; Jared, rösten i hennes huvud. När hon var liten brukade hon berätta om honom för andra, och det ledde till att hon blev väldigt utanför och ensam. Men trots det så har hon en bästa vän, och hon har precis börjat arbeta med skoltidningen när familjen Lynburn flyttar tillbaka till staden. Familjen Lynburn - som är avskydda utav alla, och nu vill Kami ta reda på varför.


Det här var en väldigt söt bok. Jag har länge velat ha den, just för sitt omslag, men däremot har jag aldrig vart lika intresserad av att läsa den. En flicka som talar med en röst i sitt huvud... Ja, det lät inte så markvärdigt tyckte jag. Men jag menar inte att det var ingenting som jag inte VILLE läsa, men den var inte så högt prioriterad för mig (förutom omslaget!). Och nu när jag har läst ut den, så kan jag säga att jag tyckte om den väldigt mycket, men jag har inga starkare känslor för den än så.

Boken kändes till en början att den var skriven på ett väldigt humoristiskt och lättsamt sätt, liknande Carrie Harris' Kate Grable serie, och jag tror det egentligen var här det skapade problem för mig. För jag tyckte otroligt mycket om hur boken var skriven, men när det hände dramatiska saker så fick jag inte riktigt en kuslig känsla ifrån det eftersom jag (av någon anledning???) fortfarande hade kvar den humoristiska och lättsamma känslan som jag hade fått i början. Jag vet inte om det här var meningen eller om jag helt enkelt missade någonting?

Men sedan får vi absolut inte glömma att jag läste den svensk-översatta versionen av boken, och det är ju möjligt att jag hade upplevt boken annorlunda på original-språket.

Men förutom det har jag inte riktigt något mer dåligt att säga. Jag tyckte om karaktärerna, jag tyckte om humorn som kikade fram ibland, jag tyckte också om att storyn var lite av en deckare och det var väldigt intressant, speciellt i slutet, att försöka luska fram vem som var "the bad guy".

Jag vill definitivt läsa nästa del! Synd bara att den inte verkar finnas med samma söta omslag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar