måndag 23 januari 2017

Salt to the Sea

Författare: Ruta Sepetys
Titel: Salt to the Sea
Sidor: 378
Utgivningsår: 2016
Bokförlag: Philomel Books

Andra världskriget pågår och tusentals människor försöker fly från östra Preussen. Bland dem är Joana, Emilia och Florian, tre tonåringar som lyckas komma ombord på skeppet som ska föra dem mot frihet; Wilhelm Gustloff. 


Jag har inte läst mycket böcker om krig, mest för att jag finner krig så väldigt obehagligt, men eftersom jag skulle läsa en bok om krig till mitt Reading Challenge så lånade jag boken så fort jag hittade den.

Till en början tyckte jag inte att boken var så markvärdig. Jag var lite rädd att den bara skulle vara som en vanlig ungdomsbok med att alla karaktärer blir kära i varandra och att allting slutar bra och lyckligt, eftersom det trots allt inte var en sådan bok jag ville läsa när jag plockade upp den.

Men tvärtom, så var boken riktigt bra! Man följde med huvudkaraktärerna och man lärde känna dem och vad som hade hänt dem. Boken var riktigt brutal på många delar med hur människor kunde behandla varandra, och jag tyckte om det mest för att mycket av berättelserna är nog saker som faktiskt skedde under kriget.

En sak jag tyckte otroligt mycket om var hela delen med skeppet, Wilhelm Gustloff. Mest eftersom jag ALDRIG hade hört talas om det tidigare, och jag blev både arg, ledsen men tyckte också att det var intressant att läsa om. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag tycker att boken är otroligt läsvärd endast för den här anledningen, då jag tycker att det är någonting som borde komma ut.

Det jag gillade sämst med boken var kapitlen med Alfred (tror jag han hette?), jag tyckte att speciellt hans "brev" var långtråkiga och han var så "full of himself" så det var nästan plågsamt. Han blev dock en obehaglig men ändå intressant karaktär när man började förstå varför, men de där breven fortsatte dock ändå vara lika sega. Jag skummade framförallt igenom dem.

Jag rekommenderar den här boken till alla, förutom kanske de som har obehag för krig och obehag för brutala och desperata människor under krig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar