onsdag 7 september 2016

If I Stay #1, If I Stay

Författare: Gayle Forman
Titel: If I Stay
Serie: If I Stay #1
Sidor: 196
Utgivningsår: 2009
Bokförlag: Speak

På ett ögonblick förändras allting. Sjuttonåriga Mia har inget minne av olyckan, utan kan bara titta på efteråt när hennes förstörda kropp förs till sjukhuset. Bit för bit får hon reda på hur mycket hon har förlorat, hur mycket som finns kvar och att hon har ett extremt svårt val framför sig. 


Jag visste inte exakt vad den här boken handlade om när jag började läsa den. Jag visste att någonting skulle hända så att Mia skulle vara tvungen att välja. Jag hade ingen aning om att den skulle vara så här rörande.

Det är väldigt sällan jag läser böcker som gör att man får tänka och fundera mycket. Det är väldigt sällan jag läser böcker som handlar om död och sorg. Jag brukar normalt känna lite obehag inför sådana böcker då jag föredrar lite mer feel-good böcker där jag kan förvänta mig ett bra slut.

Men den var helt klart läs värd, även för mig. Riktigt bra skulle jag faktiskt säga till och med, även om den var väldigt kort, inte ens 200 sidor.

Den fokuserar väldigt mycket på den här teorin om steget mellan liv och död, jag har hört sådana berättelser förut om människor som nästan har dött och som har påstått kunna känna hur det är att vara död. Den här berättelsen utspelar ju sig från Mia som ser på som en sorts ande, som följer med och hela tiden sitter med och lyssnar på vad folk har att säga till henne.

Den får en att lite fundera på vad man själv skulle välja i en sådan situation.

Rekommenderar till: även er som normalt bara läser "feel-good böcker".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar