måndag 5 september 2016

Anna and the French Kiss

Författare: Stephanie Perkins
Titel: Anna och den franska kyssen
Originaltitel: Anna and the French Kiss
Serie: Anna and the French Kiss #1
Sidor: 298
Utgivningsår: 2015
Bokförlag: Modernista

Anna har ett lyckligt liv i Atlanta med en bästa vän och snart till och med en pojkvän. 
Men plötsligt får hennes pappa en idé om att skicka iväg henne till Paris för att gå sitt sista skolår där, trots att hon inte själv vill eller kan ett enda ord på franska.
Men snart träffar hon nya vänner och bland annat Étienne St.Clair som snabbt blir hennes nya bästa vän, och kanske lite mer än så?


Jag har länge hört talas om den här boken och om att den är väldigt bra och så, och jag kan bara hålla med. Den var väldigt mänsklig, även om jag blev fullkomligt galen på Anna & St.Clair och att de bara aldrig kunna fatta bra beslut och det kändes faktiskt rätt löjligt till slut hur de aldrig verkade förstå att de gillade varandra mer än vänner.

Men å andra sidan, så är det väl lite så riktiga livet också är.

Boken handlade väldigt mycket om att man inte vill vara ensam, och de dumma besluten man kan ta av att bara vilja ha någon i sitt liv, av att vara för beroende av andra människor. Jag tror att det är väldigt nära hur världen egentligen är, speciellt för hur många tonåringar och ungdomar kanske upplever det.

Den var väldigt härlig och jag tror egentligen inte att jag har så mycket mer kommentarer än så.

Den är del utav en serie, men som jag förstått det så handlar de följande böckerna inte om samma personer, utan utspelar sig bara på ett liknande sätt. Jag är nyfiken på dem och ska försöka läsa dem någon gång i framtiden.

Jag rekommenderar till: Er som vill ha en mysig, contemporary bok som handlar om tonåringar och de bekymmer som följer med att fatta beslut som gynnar en själv och samtidigt de som står dig nära.

Jag rekommenderar INTE till: Er som vill läsa något som är rätt nära vardagen, och inte tycker om böcker i genren contemporary.


Bok 1: Anna och den franska kyssen
Bok 2: Lola och pojken i huset bredvid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar