fredag 24 juni 2016

Darc Ages - De mörka tidevarven #1, Uppvaknandet

Författare: A. R. Yngve
Titel: Uppvaknandet
Serie: Darc Ages - De mörka tidevarven #1
Sidor: 194
Utgivningsår: 2016
Bokförlag: Wela Förlag

David Archibald blir uppväckt 900 år in i framtiden, i en värld ärrad av katastrofer och krig. Civilisationen har gått bakåt i utvecklingen till en ny medeltid, och David känner hur han vill ändra på detta. Han blir den nye hjälten kallad Darc.


Då har jag läst klart mitt första recensionsexemplar.

När jag först fick veta om den här boken var jag en aning tveksam om jag verkligen borde acceptera den, för boken var egentligen inte i min smak. Framtiden, riddare och dystopier är svåra ämnen hos mig, och jag var rädd att jag inte ens skulle komma igenom boken för att jag tyckte att den var skittråkig. Men jag såg andra som hade gett boken bra betyg, så jag tänkte att jag kan ge den en chans. Dessutom var den inte särskilt tjock, inte ens 200 sidor.

Den var väldigt intressant. En av de bättre dystopier jag har läst faktiskt, för jag tror att en nackdel jag brukar ha med vissa dystopier (också fantasy böcker) är att det inte finns någon koppling till vår värld. Så jag brukar ha svårt att finna böckerna intressanta eftersom jag inte känner någon koppling till karaktärerna eller boken.
Men här var det inte så, eftersom David kommer från 1999 och då blir uppväckt 900 år senare, och man får då veta om händelser som har inträffat under dessa 900 år och varför mänskligheten har blivit att se ut som den gör. Jag tyckte väldigt mycket om det här.

En nackdel jag hade med boken, var bland annat under en riddarturnering då det räknades upp otroligt många namn på olika personer som skulle vara med och som hade vunnit, och det här var verkligen ingenting jag kunde hålla koll på. Det var personer som kanske inte ens hade någon viktig roll senare i boken, och då känner jag att det bara är onödigt att räkna upp alla dessa människor som man ändå inte kommer komma ihåg.

Jag fick veta i förväg att boken skulle sluta med en "cliffhanger", och jag brukar tycka att det är ett lite för billigt knep att tjäna pengar på, men som tur var så var det inte precis så som jag hade föreställt mig, så jag skulle säga att trots att det var en cliffhanger så kändes det ändå inte riktigt som det.

En annan sak jag funderade på är att om boken ändå är så tunn som 200 sidor så kan man väl slå ihop dem alla tre till en bok (om nu de andra är lika tunna). För om man inte redan visste att det var en del i en triologi, så kan man lista ut det genom ungefär halva boken, för alla problem hinner inte bli lösta på de sidorna som finns.

För övrigt var den, som sagt, överraskande bra enligt mig. För att vara flera kategorier jag normalt inte brukar finna intressanta så var den väldigt underhållande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar